banovecko

ZDRUŽENIE OBCÍ BÁNOVECKO

Cezhraničná spolupráca slovenského a českého mikroregiónu v projekte „SPOZNAJ A CESTUJ“

Mikroregión Bánovecko bol založený v roku 2003 na ustanovujúcom sneme ako záujmové združenie "Združenie obcí Bánovecko". Základnou myšlienkou pre vznik mikroregiónu bol rozvoj spoločenského, kultúrneho, ekonomického a hospodárskeho života.
Zakladajúcimi obcami boli: Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Prusy. V súčasnosti má mikroregión 15 členov. Cieľom združenia je iniciovanie a podpora rozvojových projektov a ich realizácia na území mikroregiónu Bánovecko, teda v katastroch obcí Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Veľké Chlievany, Prusy, Pravotice, Dolné Naštice, Otrhánky, Haláčovce, Podlužany a Ruskovce, ktoré sú členmi združenia.

Čítať ďalej...

Okolo Vrboviec

Vrbovce – Chvojnica – Pecková – Ostrý vrch – Vrbovce

Poloha: Biele Karpaty – západná časť (Žalostinská vrchovina)

Východiskový a cieľový bod: Vrbovce, stanica ŽSR, zastávka SAD, parkovisko.

Časový rozvrh: Vrbovce – Chvojnica 1 ¼ hod. – Chodúrovci 1 hod. – Pecková ¾ hod. – Lipová ¼ hod. – Zimovci 1 ½ hod. – Ostrý vrch ¾ hod. – Vrbovce ¾ hod.

Spolu: 6 ¼ hod.

Prevýšenie: 301 m.

Náročnosť: Stredne náročná takmer celodenná túra s ľahkou orientáciou. Vedie po lesných a poľných cestách alebo chodníkoch a po verejných cestných komunikáciách. Trasa oboznamuje s kopaničiarskym krajom a ponúka nádherné ďaleké výhľady na Myjavskú pahorkatinu, Biele Karpaty a Malé Karpaty.

Základná trasa: Začneme na námestí v obci Vrbovce (317 m), ktorej dominuje renesančný rímskokatolícky Kostol sv. Alžbety. Postavili ho v roku 1590 a upravili v rokoch 1756 až 1760. Kostol bol pôvodne evanjelický, vybudovali ho potomkovia českých husitských vysťahovalcov. V roku 1672, v čase prenasledovania evanjelikov, sa stal majetkom rímskokatolíckej cirkvi. Evanjelici si nový kostol vybudovali v roku 1784 o niekoľko metrov vyššie a v rokoch 1839 až 1841 k nemu pristavili vežu. Z malebného námestia sa vydáme západným smerom popri ceste do Sobotišťa po modrej (2443) a žltej (8129) značke. Obe značky asi po 200 m odbočujú doprava a vedú popri ceste do Chvojnice. Postupným stúpaním po asfaltovej ceste prídeme k autobusovej zastávke U Horňákov a miernym stúpaním pokračujeme západným smerom ku križovatke ciest s autobusovou zastávkou pri kóte 493 m. Modrá značka tu odbočuje doprava a my priamym smerom v miernom klesaní prídeme do stredu Chvojnice (390 m). Kopaničiarska obec vznikla v roku 1957 odlúčením časti kopaníc od Vrboviec, Častkova a Sobotišťa. Prví osadníci tu v 16. storočí vyklčovali les a začali sa venovať poľnohospodárstvu, chovu dobytka a oviec. Poľnohospodársky charakter si obec zachovala dodnes. V miernom klesaní sa dostaneme k autobusovej zastávke U Šiflov, pri ktorej odbočíme doľava na zelenú značku (5137). Trasa ďalej vedie východným smerom v miernom stúpaní kopanicami Pánikovci pod kótu 503 m. Pokračujeme viac v klesaní ako v stúpaní malebnou kopaničiarskou krajinou, až zostúpime k hlavnej ceste spájajúcej Vrbovce so Sobotišťom. Prekrižujeme asfaltovú cestu pri smerovníku Chodúrovci (301 m) a za mostíkom cez potok Teplica odbočíme doprava. V neustálom stúpaní cez kopanice Peckovci a menší les vystúpime na oblý a nezalesnený vrch Pecková (576 m). Ponúka nádherný výhľad do okolia a veľmi obľúbený je najmä medzi rogalistami. Z vrcholu zostúpime južným smerom, až prídeme na asfaltovú cestu, na ktorej pri autobusovej zastávke odbočíme doľava k osade Lipová (Kadlečíkovci, 470 m). Pokračujeme priamym smerom už len po červenej značke (0771), ktorá smeruje na severovýchod. Po asfaltovej ceste prídeme k osade Pláňava a za ňou ku križovatke ciest. Opäť pôjdeme v priamom smere ku kopaniciam Marečkovci. Ďalej trasa pokračuje už len nespevnenými cestami nad kopanicami Povaľačovci s peknými výhľadmi do otvorenej krajiny. Dostaneme sa k osade Štefkovci, za ktorou prekrižujeme asfaltovú cestu spájajúcu Vrbovce s Turou Lúkou. Mierne zvlneným otvoreným terénom pohodlne prídeme k smerovníku Zimovci (508 m). Odbočíme doľava na zeleno značkovanú trasu (5117), pričom zelené značky nás budú sprevádzať až do cieľa. Pôjdeme poľnou cestou severozápadným smerom, na ktorej sa ponúkajú ďaleké výhľady západným a južným smerom. Cez polia prídeme k smerovníku pod Ostrým vrchom, odkiaľ nás významová značka privedie na najvyšší bod trasy – Ostrý vrch (602 m) s pekným a ďalekým kruhovým výhľadom. Neďaleko stojí moderný veterný mlyn na výrobu elektrickej energie. Vrátime sa k smerovníku a poľnou cestou smerujúcou na západ prejdeme cez les. Z jeho západného okraja sa naskytá pekný výhľad na východisko a cieľ trasy – Vrbovce. Klesneme lúkami smerom na juhozápad do doliny potoka Roncková s vodnou nádržou Vrbovce, ktorá sa využíva predovšetkým na rybolov. Po chodníku popri vodnej nádrži prídeme k poľnohospodárskym objektom a cez hrádzu prejdeme na ľavý breh potoka. Prekrížime asfaltovú cestu a poľnou cestou sa od východu priblížime k okraju obce Vrbovce (317 m). Pri prvých domoch odbočíme do druhej ulice vpravo a mierne zostúpime najprv k evanjelickému kostolu a po chvíli k rímskokatolíckemu kostolu, kde je cieľ trasy. Občerstviť sa môžeme v Hostinci pod gaštanom alebo v kaviarni na námestí.